‏סחיטה באיומים, עבירות מס וישיבה בכלא: מועמדי השחיתות

I have 1480views
בבחירות המוניציפליות שיתקיימו מחר, יש לא פחות מתשעה מועמדים לראשות שחשודים בשחיתות • רמת גן, בת ים, קריית מוצקין, פתח תקווה והשיא הלא יאומן בטובא-זנגרייה: מדוע השחיתות גואה ברשויות המקומיות?
צילום: פלאש 90

תשעה מועמדים לראשות עיר או מועצה בבחירות המוניציפליות הקרובות, נמצאים בעיצומו של הליך פלילי – או שכבר הורשעו וכעת חוזרים למגרש הפוליטי. בקריית מוצקין יש את חיים צורי, ראש העיר שכיהן כבר יותר משלושים שנים, אך הושעה מתפקידו בקיץ האחרון בגין אישומים בשחיתות. זה לא הפריע לצורי להמשיך את המירוץ במקביל למאבק על חפותו, אך אפילו אם כעת הוא ייבחר על ידי תושבי העיר הוא כלל לא יוכל למלא בפועל את תפקידו.

בבת ים למשל יש את שלומי לחיאני, ראש העיר המיתולוגי, שחוזר אחרי חמישה חודשי מאסר בפועל ושבע שנות קלון בגין עבירות מרמה. "עם כל הכבוד לשופטי בג"צ – עדיין הריבון זה הציבור", אמר בעבר לחיאני אחרי הרשעתו. מול לחיאני מתמודד ראש העיר המכהן כיום, צביקה ברוט, שמחזיק במרבית הסיכויים לנצח בקדנציה שנייה ברציפות מאחר ותושבי העיר סולדים מעברו של לחיאני.

ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, חשוד כזכור בסחיטה באיומים ושוחד. נגד ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, מתנהלת ברשות המיסים חקירת מס כבר למעלה משנה. השיא הוא בטובא-זנגרייה, שם כל המועמדים לראשות המועצה קיבלו בקיץ האחרון מכתב התראה לפני שימוע. ברשויות המקומיות, צריך לזכור, ראש העיר יכול בקלות יחסית לפטר על יועץ משפטי או גזבר מקומי ש'עושה בעיות'. עם זאת כמובן יש לציין שלכל מועמד ומועמד יש את חזקת החפות, עד שלא הורשע בפועל.

הסיבה לכך שהרשויות המקומיות מלאות בשחיתות, נובעת מהעובדה שלראש הרשות יש כוח כמעט חסר מעצורים בעיר שתחת שליטתו. עבירות הבנייה הן דוגמא עיקרית לכך – מי שאוכף את העבירות הן פקחים עירוניים שכפופים למהנדס העיר, שכפוף בתורו לראש הרשות. כך גם במועצות המקומיות, מי שיושבים בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה חשופים ללא מעט לחצים.

//עוד כתבות

כתיבת תגובה